tota ELBANOTA
منتدى توتا البنوتة يرحب بكم ويرجو منكم التسجيل في المنتدى
لتساهم معنا فى المنتدى ^_^
tota ELBANOTA
منتدى توتا البنوتة يرحب بكم ويرجو منكم التسجيل في المنتدى
لتساهم معنا فى المنتدى ^_^
tota ELBANOTA
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات توتا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اوعى تقولى تانى \بحبك فى اللة

كاتب الموضوعرسالة
soso alaa

soso alaa

اوعى تقولى تانى \بحبك فى اللة Empty
مُساهمةموضوع: اوعى تقولى تانى بحبك فى اللة   اوعى تقولى تانى \بحبك فى اللة I_icon_minitimeالإثنين 12 سبتمبر 2011, 11:56 pm

لغير المسلمين

متستغربيش صلى الاول على الرسول عليه الصلاة والسلام وانا هشرحلك

انا لاحظت هنا فى المنتدى ناس كتير بيقولوها للنصرانيات بنحبكوا فى الله

ياجماعة مينفعش نقولهم كده

هما ليهم عندنا فقط المعاملة الحسنة

انتى متعرفيش ان فى عقيدة اهل السنة والجماعة مبدأ اسمه

الولاء والبراء

يعنى ايه
يعنى توالى المسلمين الموحدين بالله وتتبرئى من المشركين والكافرين وغير المسلمين

ده انتى لو حد قريب منك قوى بس بيحاد الله ورسوله تتبرئى منه

اسمعى كده قول الله عز وجل

بسم الله الرحمن الرحيم

لا تجد قوما يؤمنون بالله واليوم الاخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا اباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم اولئك كتب في قلوبهم الايمان وايدهم بروح منه ويدخلهم جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها رضي الله عنهم ورضوا عنه اولئك حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون
سورة المجادلة اية22
وده التفسير

أن الإيمان بالله و اليوم الآخر يمنع عن موادة من يحاد الله و رسوله كائنا من كان، و تمدح المؤمنين المتبرئين من أعداء الله و تعدهم إيمانا مستقرا و روحا من الله و جنة و رضوانا.
2>قوله تعالى: «لا تجد قوما يؤمنون بالله و اليوم الآخر يوادون من حاد الله و رسوله و لو كانوا آباءهم أو أبناءهم أو إخوانهم أو عشيرتهم» إلخ، نفي وجدان قوم على هذه الصفة كناية عن أن الإيمان الصادق بالله و اليوم الآخر لا يجامع موادة أهل المحادة و المعاندة من الكفار و لو قارن أي سبب من أسباب المودة كالأبوة و البنوة و الأخوة و سائر أقسام القرابة فبين الإيمان و موادة أهل المحادة تضاد لا يجتمعان لذلك.

شفتوا بقى الخطأ اللى كنا بنقع فيه

طبعا فى ناس منكم هيقولولى ده الرسول عليه الصلاة والسلام كان بيعامل غير المسلمين كويس
ده حتى جاره اليهودى اللى كان بيلقى الاذى(القمامة اعذكم الله) امام بيته صلى الله عليه وسلم لما غاب سأل عنه

وفى ناس نصارى كتير كويسين معانا ومعاملتهم لينا كويسة

هقولك وانا قلت حاجة غير كده عامليهم كويس من باب مثلا تحببيهم فى الاسلام والمسلمين

انا بتكلم عن عمل القلب اللى هو انك تحبيهم من قلبك ياجماعة دول اشركوا بالله وفى منهم كفار وادعوا لله الولد تعالى عما يقولون

ياريت ياجماعة ناخد بالنا من الموضوع ده ونقرا كتير فى عقيدة اهل السنة والجماعة وخصوصا مبدأ الولاء والبراء

وفى النهاية انا بقى اللى بحبكم فى الله

اوعى تقولى تانى \بحبك فى اللة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» @@ .. معنى كلمة بحبك الاصلي الحقيقي @@
» قصة مؤثرة جدا تدل على رحمة اللة
» اشخاص تحدوا اللة
» امراة خافت اللة فاعزها
» امراة خافت اللة فاعزها